صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۹۷۳

آیا ترامپ حمایت لابی آیپک را از دست می دهد ؟/  آثار حمله لفظی به نتانیاهو

حمله لفظی اخیر رئیس جمهور سابق آمریکا به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر قدس، مورد توجه بسیاری از رسانه ها و افکار عمومی دنیا قرار گرفته است.

حمله لفظی اخیر رئیس جمهور سابق آمریکا به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر قدس، مورد توجه بسیاری از رسانه ها و افکار عمومی دنیا قرار گرفته است.

ترامپ با وجود گذشت نزدیک به یکسال از شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نمی تواند خشم خود را از نتانیاهو پنهان کند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در بخشی از خاطراتش عنوان کرده است که به‌رغم خدمت‌های بسیار زیادی که در حق رژیم صهیونیستی انجام داده، اما نخست‌وزیر سابق این رژیم را به علت کارهایی که علیه او انجام داده، نخواهد بخشید. منابع عبری‌زبان، بخش‌هایی از مصاحبه اختصاصی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا با «باراک راوید» خبرنگار وبگاه صهیونیستی «واللا» را منتشر کردند.خبرنگار واللا که اخیرا تحت عنوان «صلح ترامپ» کتابی در ارتباط با اقدامات رئیس‌جمهور سابق آمریکا منتشر کرده، مصاحبه‌ای اختصاصی با دونالد ترامپ در کتاب خود آورده است.


من به نتانیاهو کمک کردم اما .....
در بخشی از این مصاحبه، ترامپ تاکید کرده است که انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، متقلبانه بوده و رقبایش پیروزی را از وی دزدیده اند. اما نقطه اوج اظهارات ترامپ جایی است که وی مستقیما نتانیاهو را به خیانت متهم می سازد:
"کسی  به اندازه من برای نتانیاهو کار انجام نداده است؛ کسی به اندازه من برای اسرائیل کار نکرده است. جولان معامله بزرگی بود. من این کار را پیش از انتخابات انجام دادم و بسیار به نتانیاهو کمک کردم.برخی به من گفتند که این هدیه (جولان) ده‌ میلیارد دلار ارزش دارد. من این کار را پیش از انتخابات کردم. این کار به او خیلی کمک کرد. او بدون من شکست می‌خورد. به لطف من [در انتخابات] به تساوی رسید.من نتانیاهو را خیلی دوست داشتم. اشتباه بزرگی بود. من از آن زمان تاکنون با او حرف نزده‌ام. لعنت به او! من او را نخواهم بخشید».


معمای ترامپ و لابی آیپک
بدون شک یکی از محافلی که از اظهارات ترامپ در خصوص نتانیاهو اساسا استقبال نخواهد کرد، لابی آیپک می باشد! ترامپ مستقیما مقامات رژیم اشغالگر قدس و به صورت غیرمستقیم لابی آیپک را متهم به خیانت و دورویی کرده است. فراتر از آن، بسیاری از طرفداران ترامپ نیز پس از عدم حمایت نتانیاهو از ترامپ در روزهای واپسین حضور رئیس جمهور سابق آمریکا در کاخ سفید، انگشت اتهام خود را به سوی لابی آیپک نشانه رفتند. درست چند روز قبل از حضور بایدن در کاخ سفید و یک هفته پس از حمله طرفداران ترامپ به کنگره، شاهد اقدامی قابل تامل از سوی نتانیاهو بودیم. تصویر دونالد ترامپ، رئيس جمهور سابق  ایالات متحده، پس از مدت‌ها از روی پس‌زمینهٔ حساب توییتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر قدس  حذف شد، حرکتی که برخی رسانه‌ها آن را نشانهٔ جدایی احتمالی نتانیاهو  از "یک همتای سیاسی شست خورده" قلمداد کردند.


عکس فوق که بنیامین نتانیاهو را در کنار رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید نشان می داد  مدت‌ها به‌نشانهٔ پیوند نزدیک نخست وزیر  سابق رژیم صهیونیستی  و دونالد ترامپ بر پس‌زمینهٔ نوئیتر  نتانیاهو جای داشت.یکماه قبل از آن  نیز به‌مناسبت تعطیلات آیینی یهودی، عکس دیگری جایگزین تصویر ترامپ و نتانیاهو در توییتر وی شد و ظن رسانه‌ها را دربارهٔ احتمال فاصله گرفتن دو سیاستمدار برانگیخته بود .ا

قداماتی‌ نظیر به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت سرزمینهای اشغالی ، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، و همچنین قانونی خواندن شهرک‌سازی در کرانهٔ باختری رود اردن، گرچه اعتراض‌های بسیاری را در جهان به عملکرد دونالد ترامپ برانگیخت، سبب‌ساز محبوبیت بسیار او در چشم نتانیاهو شد! نتانیاهو به همین سبب از ترامپ به عنوان شجاع ترین رئیس جمهور آمریکا یاد می کرد....


آثار یک انتقاد
سران لابی آیپک، انتقاد صریح ترامپ از نتانیاهو را مترادف با انتقاد از خود قلمداد می کنند. همین مسئله می تواند روی روابط آیپک و ترامپ تاثیرگذار باشد.فراموش نکنیم که لابی آیپک نقش پشت پرده ی مهمی در معادلات انتخاباتی آمریکا دارد. شاید در آینده شاهد باشیم که لابی آیپک تلاش خود را برای حذف ترامپ از رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آغاز کند! در این معادله، ترامپ بار دیگر باخته است! بر همگان مسجل است که نتانیاهو از ترامپ به عنوان دستمال کاغذی استفاده کرد و سپس آن‌را در سطل زباله انداخت و وی را تحقیر کرد و در زمان تنگنا از حمایت وی دست برداشت . در مقابل، ترامپ که به زورگویی و مال دوستی خود افتخار می کرد، شکست سختی را بر اثر قطع حمایت نزدیکانش پذیرفت.پس از آن، نتانیاهو که خود نیز به ترامپ خیانت کرده بود، به دلیل فساد مالی و درگیر شدن با چهار پرونده مهم، اکنون در دادگاههای رژیم اشغالگر قدس مشغول رفت و آمد است. نتانیاهو نیز پس از ترامپ، از معادلات اجرایی تل آویو حذف شد.

آیپک هم پشت ترامپ را خالی کرد
درست یکسال مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 یعنی در ماه نوامبر سال 2019 میلادی، اظهارات ترامپ در نشست شورای اسرائیلی- آمریکایی (آیپک) با واکنش انتقادی گروه‌های یهودی مواجه شد.
ترامپ در اظهارات خود در جمع اعضای لابی آیپک تاکید کرد که یهودیان آمریکا چاره‌ای جز حمایت از او در انتخابات آتی ریاست جمهوری(2020) ندارند.او گفت: "شما قاتلانی بی‌رحم هستید و اصلا افراد خوبی به حساب نمی‌آیید اما شما باید به من رای بدهید. شما گزینه دیگری ندارید."

در هر حال، 77 درصد یهودیان آمریکا تصمیم گرفتند در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 از بایدن حمایت کنند. با همه این اوصاف، سران آیپک تصمیم داشتند با فروکش کردن خشم یهودیان و صهیونیستها ازترامپ، بار دیگر وی را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 مورد حمایت قرار دهند، با همه این اوصاف، اظهارات وی در خصوص نتانیاهو ( با وجود اینکه نتانیاهو دیگر در قدرت حضور ندارد)، به نوعی حمله وی به آیپک محسوب می شود.

در هر حال، هنوز زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری 2024 باقی مانده است. با همه این اوصاف، ممکن است لابی آیپک تلاشهای خود را برای حمایت از یک چهره ی دیگر حزب جمهوریخواه و آوردن وی به صحنه انتخابات را آغاز کرده باشد! فردی که دیگر نامش دونالد ترامپ نیست اما باید همان رویکرد وی را در قبال رژیم اشغالگر قدس و سیاستهای تل آویو و فرمان پذیری از آیپک داشته باشد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات